BÄCKENLÅSNING

Bäckenleden eller iliosacralleden, som den heter på latin, är leden mellan svanskotan och höftbenet. Nedsatt rörlighet i denna led ger ofta upphov till smärta i bäckenet, höften och ländryggen. Smärtan kan också stråla ner i benet och ge dig falsk ischias då nerverna som mynnar ut från bäckenet påverkas av dysfunktionen. Mycket stillasittande eller statiskt belastning förvärrar tillståndet. Led- och muskelbehandling ger bra resultat och normal funktion i leden gör att musklerna kan slappna av och därmed minskar smärtan. Promenader kan lindra besväret.

HÖFTLEDEN

Höftleden är en av kroppens största leder och en stor del av kroppens tyngd hamnar på dessa och det kan leda till problem.
Lårbenets runda huvud möter höftbenets skålade yta och in emellan sitter brosk som möjliggör bra friktion och rörlighet. Leden är omsluten av en ledkapsel och ligament som hjälper till att stödja leden.
Artros är en av de vanligaste orsakerna till höftproblem. Morgonstelhet är ett av de första symtomen man brukar märka av. Andra symtom som stelhet djupt inne i höften, smärta i sätesmusklerna och eller låren.  Smärtan och stelheten blir ofta värre under belastning och under vintern.
Snedställningar i fötter och eller knä är andra orsaker som kan leda till höftproblem. Höften och även övriga kroppen blir tvungen att kompensera för dessa snedställningar som i sin tur kan leda till smärta och över längre tid också kan ge artros.
Att starta behandling i tid är fördelaktigt så att kroppen inte börjar kompensera för besvären. Kiropraktik kan inte ta bort artros, ingen medicin kan, men det hjälper att få ökad rörlighet och mindre smärta.  Kiropraktik syftar till att återskapa normal funktion i lederna och musklerna vilket i sin tur ökar rörligheten och minskar smärtan.

Snapping hip

Knäppande leder är vanligt och i de flesta fall helt ofarligt och normalt. Snapping hip, ger dig en knäppande känsla i höften när du böjer och sträcker och du upplever förmodligen att leden "hoppar". Oftast upplevs det som ett obehag men kan ibland även göra ont. Orsaken är att musklerna som glider över lårbenet är tighta eller att lårbenet är lite större och då uppstår dessa knäppande ljud. Smärtan kommer ofta från slemsäcken som ligger under som blir irriterad pga detta. Vanligast att drabbas är unga tjejer.

Benlängdsskillnad kan också orsaka snapping hip och oftast är det sidan med längre ben som uppvisar symtom.

Ibland kan det knäppa inne i höften pga en av de starka höftböjarna som glider över strukturer. Oftast hörs detta om man sträcker höften från ett böjt läge.

ISCHIAS

Ischias är ett symtom i form av smärta som strålar ut från ländrygg eller höft ner i benet.
En retning på nerven eller inflammation av ischiasnerven, som är kroppens längsta nerv, kan ge ischias. När detta sker talar man om äkta ischias, vilket innebär en direktpåverkan på nerven. Detta upplevs ofta som värk som strålar via säte, på utsida eller baksida lår och ner mot vaden och foten. Om problemet bortses kan fortsatt tryck mot nerven orsaka muskelsvaghet av lår- och vadmuskulatur, känselbortfall, domningar eller nedsatta reflexer.
Upphovet till påverkan på ischiasnerven kan vara diskbuktning, trauma, piriformissyndrom, spinal stenos, artros eller graviditet.

Falsk ischias, som är mycket vanligare än äkta ischias, ger lindrigare smärta och är mer diffus. Ofta stannar strålningarna ovanför knät och känselbortfall och muskelsvaghet upplevs ej.
Orsakerna till falsk ischias är många men uppkommer aldrig från ischiasnerven. Istället beror smärtan på dysfunktioner i ryggraden eller i bäckenlederna som kan uppstå vid ex

·         Överbelastning eller felbelastning av ryggen

·         Benlängdsskillnad

·         Gamla fot eller knäskador

Andra vanliga orsaker är vanligt kontorsarbete, överdrivet stillasittande, eller ovana rörelser som snöskottning eller krattning. Sådana överbelastningar kan i sin tur leda till irritationspunkter eller triggerpunkter som inte försvinner med vanlig stretch.