Kiropraktik

Första besöket och behandlingsmetoder

Vid första besöket får du berätta om ditt besvär. Vi diskuterar behandling, upplägg och mål. Med hjälp av olika behandlingsmetoder eftersträvar jag en bättre balans i just din kropp. Jag försöker alltid få  mina patienter att bli medvetna om problemet för att själva kunna förbättra förutsättningarna till en problemfri vardag.

Ett nybesök tar ca 60 min, återbesök ca 30-45 min.

Manipulation

En metod för att återskapa rörelse och funktion i en led. Med en snabb rörelse förs leden ut lite längre än vad patienter klarar av på egen hand. Ofta uppstår ett knak, en tryckförändring i leden, som gör att rörligheten ökar. Denna metod gör sällan ont.

Mobilisering

En metod som riktar sig till att öka rörelse och funktion i en led. Här jobbar man med en mjuk och långsam rörelse upprepade gånger.

Triggerpunktsbehandling

En behandling som riktar sig till att få en avslappning i muskeln. Ett fast tryck hålls på den spända/smärtande delen av muskeln. Trycket är inte alltid bekvämt men blodcirkulationen ökar och smärtan minskar och besväret blir bättre.

Stötvågsbehandling

En behandlingsmetod där ljudvågor med ett givet tryck och frekvens stimulerar ytlig eller djupare liggande vävnad. Stötvåg används för att förbättra eller eliminera smärt- och sjukdomstillstånd i ben, muskler, senor och senfästen. Metoden är mycket effektiv vid b.la. Hälsporre, kalkaxel, tennisarmbåge, hälseneinflammation, benhinneinflammation m.m.

Dry Needling

En av de mest effektiva metoder för spända, smärtande eller inaktiva muskler. Tunna nålar sticks upprepade gånger ner i muskeln där lokala “twitchar” eller sammandragningar uppstår. Twitcharna pågår bara någon sekund tills muskeln slappnar av och blir mjuk. Behandlingen kan uppfattas som mer smärtsam och lämnar vanligtvis en lätt träningsvärk efter sig som släpper efter ett par timmar eller någon dag.

Nålar med elstimulering

En effektiv metod för spända/smärtande muskler som upplevs lite mildare än dry needling. Mellan 2-8 nålar sätts i problemområdet och ström kopplas på. Beroende på sökorsak tar behandlingen mellan 10-30 minuter.

Stretch

Både aktivt och passivt jobbar vi med töj av spända och tighta muskler. På så sätt bibehålls en bra rörlighet i lederna och blodcirkulation i musklerna. Balansen  återskapas mellan muskler och leder.

Kinesiotape

En elastisk tejp i bomull som möjliggör för huden att andas och tillåter full rörelse även när tejpen är applicerad. Tejpen lindrar smärta och underlättar lymfdränage genom att mikroskopiskt lyfta huden. Tryck och irritation tas bort från nervändar och smärtreceptorer och smärtan lindras. Blodcirkulationen ökar och slaggprodukter transporteras bort. Tejpen kan rehabilitera 24h om dygnet och aktiverar kontinuerligt kroppens egen läkningsprocess. Den ger stöd och balans utan att hindra rörelse. Kan ofta ses på elitidrottare då tejpen ofta är färgglad.