ONT I HUVUDET

Migrän, spänningshuvudvärk eller cervikogen huvudvärk är några varianter av huvudvärk. Spänningshuvudvärk står för 90% av all huvudvärk.  De flesta av oss känner någon gång i livet av spänningshuvudvärk som beskrivs som ett tryckande band som sitter runt huvudet.  Orsakerna till huvudvärken kan vara många. Stress, spända käkmuskler/gnissling/bita ihop käkar, statisk arbetsbelastning, dålig synd och felaktig hållning är bara några av dessa.

Läkemedel mot huvudvärken tar endast bort smärtan och inte orsaken till den. Ofta finns det både låsta leder, stelhet och spända muskler som behöver behandlas.

Jag hjälper dig att förbättra rörligheten i lederna och mjukar upp spända muskler och minskar på så sätt din smärta.

NACKSPÄRR

Nacken låser sig och man upplever plötslig smärta och kramp i både nacke och ibland också bröstrygg/skuldror. Det kan göra ont och även vara svårt att röra på huvudet.

Ensidig arbetsbelastning och eller stress under en längre period ökar trycket på nackens leder och leder till att hjärnan sätter igång en skyddsmekanism. Musklerna i nacken blir tillsagda att spänna sig för att skydda. Spända eller krampande muskler leder till en ökat tryck i lederna och irriterar nerverna.

Bryt smärtcykeln i tidigt skede så du snabbt kommer tillbaka till en vardag utan smärta. En obehandlad nackspärr kan leda till kronisk smärta. Även en stel nacke kan ge smärta av och till och vara besvärligt vid mycket stillasittande. Hos mig får du råd om hur du ska träna upp din nacke samt förändring av arbetsställning och rörelsemönster.

WHIPLASH

Whiplashskador uppstår oftast i samband med trafikolyckor och kallas på svenska ibland för pisksnärtssada. Det är en skada där nacken utsätts för en översträckning av olika mjukdelar. Huvudet utsätts för acceleration och deceleration vilket skadar ledbanden vars uppgift är att hålla kotorna på plats. En whiplashskada leder till funktionsstörningar i lederna och kroppens svar på skadan blir att stabilisera lederna där skadan skett.

Inflammation och kramp i musklerna i området kan bidra till triggerpunktsbildning även såkallade muskelknutar. Dessa punkter är ofta väldigt ömma och kan stråla ut i ex armarna. Direkt efter olycken upplever an oftast bara en stelhet och de mer allvarliga symtomen kommer först senare, iband efter flera år. Då har lederna i de ostabila områderna börjat slitas. Akut stelhet, värk, huvudvärk och ibland strålningar ut i armarna är exempel på några symtom som kan komma senare.

Behandling hos mig består av manipulation och mjukdelsbehandling samt rehabiliteringsövningar för att stärka upp hela nacken. Ju tidigare behandlingen påbörjas desto större är chansen att läkningen blir fullständig.

Ont i käken

Spända käkmuskler kan ge både lokal smärta i musklerna kring käke och  tinningar men de kan också ge huvudvärk. Att bita ihop käken nattetid men också dagtid är relativt vanligt och vissa av oss gör det i perioder när vi är stressade, andra konstant. Problemet kan vara låsta leder i nacke och käke men också spända muskler men ofta finns en underliggande problematik hos patienten, så som stress, som måste reduceras om problemen helt ska försvinna. Behandling av spända muskler kring käken är mycket uppskattat hos patienter med dessa problem, då de ofta upplever en lättnad och avslappning i området.